20091125

I can read you like a Facebook


Mul on viimastel aegadel siginenud mõte. Isikuandmetest. Ja nendest kaustadest, mis meie kohta kuskil kapis või serveris on. Selles ma ei kahtle, et kuskil on need olemas. Ja et on olemas "nemad", kes neid haldavad ja kasutavad, et hoida maailma meelepärasel kursil.

Teadlikult me täidame enda kohta ankeedi ja laeme üles pildid, mõni ka videod. Ning säutsume enda tegemistest kõigile, kes vaevuvad kuulama. Ja uputame tuttavaid teadetega a la "Meil on kõht kinni" või "Esimene kiku".

Ühesõnaga, anname teada oma tegevustest - see ei ole kellelegi uueks infoks, eksole? Ja so what, ise otsustan ju, mida ma orksis, fb-s, twitteris või msn-s jagan.


Aga mul on selline mõte, et päris ise vist ei otsusta ikka, mis infot anname.


Me käime ilusasti facebookis - kui aktiivselt küll need kõik 350 miljonit kasutajat käivad, kuid tegu on massiga vaadatuna praktiliselt igast perspektiivist.


Ja me teeme teste. Igasuguseid. Mina teen. Sina teed. Mõni teeb veel.


Ja teste on igasuguseid ning näiliselt suht süütuid. Teised on pikemate küsimuste-vastustega ja annavad suht üllatavaid vastuseid. Üllatavaid ses suhtes, et lähevad kas täppi või üsna täpi lähedale.


Ühesõnaga, neid on koostanud inimesed, kes teavad oma rida. Kellega me jagame neid vastuseid on üks asi. Ent mida need testid tegelikult, lisaks nähtavale / näilisele jäämäe tipule mõõdavad?


Kasvõi lihtne "kliki ja saa teada, kui Macgyver Sa oled" - näitab ju tegelikult minu edule orienteeritust, kangekaelsust, kuna teen seda testi korra ja loobun või lasen niikaua uuesti, kuni tuleb üle 70 %. 80%? 90%? How go-getter are you? Kui kõrgeks Sa noole lennu sihid?


Milline on minu tegelik sotsiaalne sidusus? Kellega ma tegelikult samastun/ koos tahan olla? Friend of the Day? With who are you going to get drunk? Mitu korda vajutad, oled valiv? Või on Sul küsimustike tulemustest kui sellistest poogen, vajutad lihtsalt, muigad, nõustud ja lähed eluga edasi?


Mida tegelikult mõõdavad valikvastustega küsimustikud, mis on koostatud ilmselgelt kellegi enama, kui asjaarmastaja poolt? Mida saab keegi minu kohta teada, kui ma klikin ühel vastusel kümnest? Mida me tegelikult endast räägime? Sõpradele nähtavad tulemused on jah, et Maur "on looduses kuu" või et "kannan hinges kurbust" või et "tahan igavesti noor olla" või et "olen "Family Guy" tegelastest Brian" vms. Millise pildi saab aga kokku see, kes haldab minu üksikvastuseid? Kõikidest testidest?


Tore on ju hallata väga suure hulga inimeste psühholoogilist portreed - eriti veel arvestades, et nad vastavad küsimustele ausalt - teevad ju testi iseendale? Kergem kallutada arvamusi; kergem pakkuda valikvariante; kergem ennustada eeldatavat käitumist - mõistad pööbli hingeelu, saad ka neile hinge vastavaid elukaid süstida. Tore on olla raamatus, kui oled peatükina end ise sinna kirjutanud. Ent varsti võib juhtuda, et me ei adu enam, mida tegelikult sinna kirjutame. Ja lõpuks kirjutab juba keegi teine - sind sinu teadmata.


350 m people, who can read you like a book?


And .. write into that book?



pildi sain nimekaimult - The Proverbial Lone Wolf Librarian´s blog.

2 comments: