20110805

Mis on Imelik?

Ma olen kuulnud, et paljud japsid-hiinlased kasutavad europiididega suheldes arusaamise hõlbustamiseks lihtsaid lääne nimesid – näiteks Jack või John. Kuna meite keeled vast ei suuda neid välja hääldada / või ehk ei mõista piisavalt nime tähendust ja tagamaad?  Või on neid lihtsalt niipalju, et massis elamine on röövinud igasuguse individuaalsuse ja üksikisikuks olemise vajaduse? Või on ühiskondlik kord läbi aegade paika pannud, et „Mina“ on võrreldes „Meiega“ väärtusetu“? Või on neil lihtsalt sügavalt suva? Teadjanaised teavad seevastu rääkida, et kõrbeprintsid peavad vaat et viimse silbini õigekõlasõda. Kuna neile on nimi enamat, kui inimkutsung – see on auasi, staatus, kuuluvus. See on Mina.
Seda, et europiid europiidi kutsungit välja ei suuda  häälida, on minu jaoks uus. Aga samas – kui juba ühe prantsuse tüübi ema oli pojale öelnud, et „Misasja, Sa tahad Austraalias inglise keele selgeks saada? Nad räägivad ju nagu arengupeetusega lapsed?!“, siis pole tõesti põhjust paljut loota. Voilà – breakfast on brekkie ja sunglasses on sunnies ja warm clothes on warmies ja bus on bus. Mugav lapsendamine kandub ka nimede maailma.
Selline asja nagu euroopapärased nimed vastu algatavad nad varsti inkvisitsiooni. Evelin – hello, Sarah! Hi,       I´m Nele – Hi, Nela / You look like Emily! Kadi – Caddy? Kat? Nicole – Nic! Ja kui mingi mulgipudrutaja julgeb „Maur“ öelda.. mõni inimene on tegelt ka võpatanud. Mau..oourooo? Moory? Ma.. We´re gonna call you Max! Ja tihedamini, kui igalt teiselt, kuuleb ka „ What´s the English / Aussie version of it?“ Nii saab Madisest Mike ja Juhanist John ja Karlist Charlie ja Oskarist Oskar või üldistatult – polar bears. Mina laulan tavaliselt ühte laulu ja sellega saame veidi joonele. Ja lõpuks taandub ikkagi inimesele – mõned ei püüagi ja noh, ega nad ju ei peagi. Samas teised püüavad andunult ja varsti mõni ka oma keele nikastab, aga seda rohkem saame sõpradeks.
Tegelikult pole ju niiakauaks vahet, kas Sulle Peter või Pjotr öeldakse, kuniks on kuskil oma kodune vaovahe, kus elu lõpuni saab pühas rahus Peeter olles kardulat korjata ?

ilmselge konspiratsioon!

No comments:

Post a Comment